Direct Hulp
Bel The Home Clinic

Alcohol en Corona (Covid19)

Tijdens de Covid19 of Corona-pandemie is het beter als je minder of geen alcohol drinkt. Het drinken van alcohol, zelfs in kleine hoeveelheden, vermindert je immuunsysteem waardoor je meer kans hebt om (ernstig) ziek te worden van het Corona-virus.

Meld je aan 0294 450 186

Op deze pagina

Alcoholgebruik en Corona

Alcoholgebruik en Corona

Alcohol vermindert het immuunsysteem
Drink minder of niet!

Alcohol kan op veel verschillende manier een negatief effect hebben op je gezondheid. Veel mensen zijn zich er van bewust dat overmatig drinken schade kan veroorzaken aan lever en hersenen. Minder bekend is dat alcohol ook het spijsverteringssysteem beschadigt, wat leidt tot slechte opname van belangrijke voedingstoffen en er zijn studies die aangeven dat het gebruiken van alcohol de kans op bepaalde vormen van kanker aanzienlijk verhoogt. Zo heeft een overmatig alcoholgebruik een nadelig gezondheidseffect op bijna alle organen en systemen in het lichaam. Omdat alcohol het immuunsysteem beschadigt, neemt ook het risico op ziekten zoals longontsteking toe. Het Corona-virus kan hierdoor meer toeslaan als je alcohol drinkt.

Effecten van Alcohol op Corona

Een belangrijke reden om geen alcohol te drinken tijdens de Corona-pandemie is het negatieve effect op het immuunsysteem. Hierdoor word je bij overmatig alcoholgebruik en een alcoholverslaving sneller ziek en herstel je minder goed van het Corona-virus. Ook als je zo nu en dan grote hoeveelheden alcohol drinkt, bijvoorbeeld op een feestje of in het weekend (binge drinking) kan het immuunsysteem een aantal uren minder optimaal functioneren, iets wat je met de huidige Corona-crisis niet wil. Het is daarom beter om alcohol met de huidige epidemie even links te laten liggen.

Effect van alcohol op je spijsvertering

Teveel alcohol verstoort de opname van belangrijke voedingsstoffen in je darmen die nodig zijn om virussen zoals het Corona-virus te bestrijden.

De epitheelcellen in je darmen nemen voeding op en houden schadelijke stoffen buiten. Alcohol verstoort dit proces. Daarnaast verandert alcohol de samenstelling van gezonde en ongezonde bacteriën en vermindert alcohol de darmbarrière, waardoor er meer bacteriën in het bloed kunnen komen.

Effect van alcohol op je luchtwegen

Overmatig alcoholgebruik verstoort de functie van immuuncellen in je longen en de bovenste luchtwegen, organen die juist door het Corona-virus aangevallen worden.

Verstoring van deze immuuncellen geeft een verhoogd risico op longontsteking, tuberculose en acute respiratory distress syndrome (ARDS). ARDS is een complicatie bij mensen die besmet zijn met het Covid19-virus en voorheen met het SARS-virus.

Effect van alcohol op het aanmaken van cellen

Overmatig drinken vermindert de werking van 3 belangrijke cellen in je immuunsysteem. Hierdoor kun je bijvoorbeeld minder goed koorts ontwikkelen en heeft een virus vrij spel.

Macrofagen zijn de eerste verdedigingslinie tegen ziekten door het opeten van lichaamsvreemde stoffen. T-cellen reageren op schadelijke organismes waar ze eerder mee in aanraking zijn geweest of die er op lijken, zoals een vaccin. B-cellen scheiden giftige stoffen af tegen schadelijke lichaamsvreemde organismes.

Meld je aan

Verhoogde spanning door de Corona-crisis

De Corona-crisis kan veel van je vragen. Iedereen moet 1,5 meter afstand van elkaar houden, bezoek is aan banden gelegd en het werk of de studie kan (deels) stil komen te liggen. Dit betekent dat je vaker thuis bent samen met je familie en dit kan zorgen voor meer onderlinge spanning. Je kunt ook financiële problemen ervaren door de Corona-crisis of je zorgen maken om bepaalde familieleden of vrienden. Dit kunnen redenen zijn om je angstig of depressief te voelen en je toevlucht te nemen tot alcohol of drugs. Het is echter juist nu belangrijk om je alcohol- en drugsgebruik in toom te houden omdat dit de onderlinge relatie met gezinsleden verder onder druk kan zetten. We willen daarom graag een aantal tips met je delen om je fysiek en geestelijk goed te voelen.

Tips voor een gezonde leefstijl tijdens Corona

Bron: WHO Advice for public

  1. Zorg goed voor jezelf en je gezin, dus eet gezond en blijf in beweging.
  2. Als je door de Corona-crisis vaker thuis bent, dan is het belangrijk om een vaste dagstructuur aan te houden. Zorg bijvoorbeeld dat jij en je gezin op vaste tijdstippen eten en zorg voor voldoende nachtrust met vaste slaaptijden.
  3. Houd contact met je familie en vrienden, via telefoon, mail of beeldbellen.
  4. Blijf op de hoogte zodat je goed kunt bepalen welke gezondheidsrisico's voor jou en je gezin gelden en je voldoende voorzorgsmaatregelen kunt nemen. Gebruik hiervoor betrouwbare websites zoals van de RIVM of de WOH.
  5. Beperk tegelijkertijd de impact van het nieuws rondom Corona op jezelf en je gezin door minder vaak het nieuws te volgen.
  6. Zoek niet je toevlucht in het gebruik van nicotine, drugs of alcohol, maar zoek professionele hulp om hiermee om te gaan.
  7. Probeer gebruik te maken van eerdere coping-strategiën om met stress en life-events om te gaan.
  8. Het is normaal als je je verdrietig, angstig of verward voelt door de Corona-crisis. Het kan helpen om hierover met mensen te praten, die je vertrouwt.

Zoek je hulp?

Herstel begint bij het zetten van de eerste stap naar behandeling

0294 450 186
alcohol hunkering